HALAMAN BLOG RASMI
PERSATUAN ULAMA MALAYSIA

MAKLUMAN PENTING

Layari laman baru PUM di http://www.pum.org.my/. Kami menghargai komentar dan cadangan anda untuk penampilan yang lebih baik bagi laman web ini. KLIK

Home , , › PERPADUAN HAMAS DAN FATAH MENYENTAK ISRAEL

PERPADUAN HAMAS DAN FATAH MENYENTAK ISRAEL


PERPADUAN HAMAS DAN FATAH MENYENTAK ISRAEL

PUM ingin mengucapkan syabas kepada pihak Hamas dan Fatah yang telah bersetuju untuk membentuk penggabungan di antara dua kumpulan besar Palestin tersebut. Mahmoud Abbas dan Khaled Meshaal sudah menandatangai perjanjian damai dan kerjasama tersebut.

Ia menandakan satu kejayaan ummah untuk membentuk kesatuan dalam berdepan dengan pihak rejim zionis.

Berita kerjasama ini sudah semestinya membuatkan Israel tersentak dan pening kepala.

Ramai penganalisis Asia Barat juga seakan tidak percaya dan tidak boleh memikirkan bagaimana kedua-dua kumpulan ini boleh bersatu. Malah ada di antara mereka yang dari awal lagi menjangka ia tidak akan berlaku.

Kerjasama tersebut pasti tidak disukai rejim zionis. Mereka sudah mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang tidak menghormati prinsip kebebasan rakyat Palestin untuk menentukan corak politik mereka. Israel menyatakan tidak mahu bekerjasama dengan kumpulan yang baru bergabung ini.

Israel memainkan lagu lama tanpa irama, iaitu mengelaskan Hamas sebagai pengganas...dan barangsiapa yang bekerjasama dengan Hamas, maka ia akan dianggap menyokong pengganas...maka ia mesti ditentang.

Ternyata apa yang berlaku membuktikan bahawa rakyat Palestin semakin tidak gentar dengan rejim zionis. Mereka sanggup berdepan mempertahankan hak mereka.

Dunia luar juga sudah mula membuka mata, walaupun masih banyak yang prejudis terhadap rakyat Palestin, terutama kuasa-kuasa barat.

Pastinya perkembangan Hamas dan Fatah ini akan membuka lembaran baru perjuangan rakyat Palestin yang sudah boleh menumpukan kepada penubuhan sebuah negara Palestin berdaulat. Mereka akan terus berjuang sehingga pihak antarabangsa mengiktiraf kedaulatan mereka.

Syabas buat rakyat Palestin..

Salam hormat,

Dr Mohd Roslan Mohd Nor
Setiausaha Agung

Tags: , ,

0 comments to "PERPADUAN HAMAS DAN FATAH MENYENTAK ISRAEL"

Leave a comment